Poglavlje 26 – Obrazovanje i kultura
Ova oblast prvenstveno spada u nadležnosti zemalja članica Evropske unije. Uloga Evropske unije je da pospešuje saradnju zemalja članica i da podržava i upotpunjuje njihov rad uz poštovanje njihove odgovornosti za sadržaje koji se izučavaju, organizaciju obrazovanja i stručnog usavršavanja, kao i njihove nacionalne i regionalne kulturne raznolikosti.
Pravne tekovine u oblasti obrazovanja i kulture se sastoje od okvira za saradnju koji čine određeni programi i otvoren metod koordinacije. Cilj otvorenog metoda koordinacije jeste približavanje nacionalnih politika i ostvarivanje zajedničkih ciljeva. U oblastima obrazovanja i omladine obaveza država članica je da obezbede pravilno upravljanje decentralizovanim programima EU. Pravne tekovine EU takođe se odnose na upućivanje država članica da omoguće obrazovanje dece radnika migranata, kao i da spreče diskriminaciju državljana članica EU.
Glavna komponenta pravnih tekovina Evropske unije u oblasti kulture je Uneskova Konvencija o zaštiti i podsticanju raznolikosti kulturnog izraza iz 2005. godine. EU podržava i promovisanje tema u vezi sa sportom u Evropi.
Države članice Evropske unije treba da uspostave nacionalne agencije i da odrede nacionalna tela za nadzor nad implementacijom relevantnih programa EU. Ove nacionalne agencije dostavljaju informacije i savetuju korisnike, ali i upravljaju većim delom programskih aktivnosti kao finansijski posrednici u ime Evropske unije. Takođe su odgovorne i za sprovođenje projektnog ciklusa za aktivnosti koje se finansiraju iz tih programa.
Saznaj višePredsednik pregovaračke grupe: prof. dr Vladimir Džamić, državni sekretar
Koordinator radne grupe NKEU: Obrazovni forum Žaklina Veselinović, Centar za obrazovne politike
Skrining otpočet | 20. februar 2014. |
Skrining završen | 4. april 2014. |
Izveštaj o skriningu | 16. februar 2015. |
Poglavlje otvoreno | 27. februar 2017. |
Poglavlje privremeno zatvoreno | 27. februar 2017. |
Izveštaj Evropske komisije 2019Srbija je dosegla dobar nivo pripremljenosti u ovoj oblasti. Dobar napredak je postignut u oblasti poboljšanja nastavnih programa i nacionalnog sistema kvalifikacija. Veoma dobar napredak je ostvaren stvaranjem nacionalne agencije za Erazmus +. U narednom periodu, Srbija treba da posebno da poveća učešće dece u predškolskom obrazovanju, i to naročito dece iz ugroženih grupa, kao i da dovrši uspostavljanje okvira sistema za nacionalne kvalifikacije, iskoristi prilike koje pruža Erasmus+ jer je sada postala programska zemlja. |
Ocena napretka 4
Dobar napredak |