BIRODI: REM ne meri zastupljenost Vučića, mediji i dalje bez balansa

Beograd, 31. marta 2018. - Predsednik Srbije Aleksandar Vucic prisustvovao je danas sastanku sa predstavnicima Nacionalnog konventa o Evropskoj uniji (NKEU). Tema sastanka je "Resenje kosovskog pitanja - sansa ili pretnja evropskoj perspektivi Srbije" . FOTO TANJUG/ TANJA VALIC/ bg

BEOGRAD – Povodom poslednjeg izveštaja Regulatornog tela za elektronske medije (REM) o nadzoru medija tokom predizborne kampanje, Biro za društvena istraživanja (BIRODI) ukazuje da ovaj izveštaj ne sadrži analizu tonaliteta – pozitivan, negativan ili neutralan, kao i da se ne meri medijska zastupljenost predsednika Aleksandra Vučića.

Izveštaj REM-a izazvao je pažnju jer je utvrđeno da je Savez za Srbiju od 11. do 15. maja bio zastupljeniji u medijima od liste Srpske napredne stranke.

Međutim, iz BIRODI-a ukazuju da njihovi dosadašnji monitorinzi pokazuju ne samo izostanak medijskog diverziteta i balansa, već i dominaciju aktera, Aleksandra Vučića, koji se pojavljuje “ne kao kandidat za narodnog poslanika, več kao marketinški akter”.

“Metodološki i fenomenološki je opravadano meriti medijsku zastupljenost Aleksandra Vučiča kao predsednika Srbije, jer njegova dominantno pozitivna prisutnost u toj funkciji utiče na formiranje stavova birača da glasaju za izbornu listu gde je on izrazito vidljiv (marketinški) akter, a stranka čiji je predsednik u drugom planu”, stoji u saopštenju BIRODI-ja.

Oni podsećaju da je Zakonom o Agenciji za borbu protiv korupcije, član 29, kojim se reguliše tzv. funkcionersku kampanju, predsednik Srbije je izuzet od funkcionerske kampanje, te je on jedini javni funkcioner koji može da se bavi promovisanjem stranke kroz događaje koji se predstavljaju kao redovne državne aktivnosti – bez posledica.

BIRODI podseća i da nedostaje analiza tonaliteta (pozitivan, negativa i netralan), zbog čega se ne može videti u kom su svetlu u medijima predstavljeni Savez za Srbiju, a u kom Srpska napredna stranka i drugi akteri.

“Biro za društvena istraživanja (BIRODI) smatra da REM metodologija za analizu sadržaja izveštavanja emitera, koji su deo uzorka nad kojim se sprovodi monitoring, nije su skladu sa međunarodnim standardima (ODIHR, Venecijanska komisija i Direktorat za ljudska prava Evropske komisije), ali i praksama, koje se poštuju u izborno-posmatačkim misijama”, stoji u saopštenju ove organizacije.

SzS: Ne mogu se sabirati sekunde na kablovskim televizijama i onima sa nacionalnom frekvencijom

Povodom REM-ovog monitoringa oglasio se i Savez za Srbiju (SzS), koji je u saopštenju takođe izneo zamerke na praćenje medijskog izveštavanja ovog tela.

“Znaju da se ne mogu sabirati sekunde na kablovskim televizijama koje može da vidi trećina Srbije i sekunde na televizijama sa nacionalnom frekvencijom”, navode iz SzS.

Savez dodaje da je N1 televizija kanal koji ima samo informativni program i u čije emisije predstavnici vlasti do sada nisu dolazili, ali ih zato u dnevnicima ove televizije samo kroz izjave Aleksandra Vučica ima 20 puta više nego cele opozicije zajedno.

SzS takođe navodi da je  odnos Vučića i celokupne opozicije u dnevnicima RTSa 99:1, kao i da ove godine nijedan lider opozicije nije bio gost na javnom servisu.

“Izveštaj REM po kome “izborna lista Saveza za Srbiju” ima više prostora u medijima od SNS je konacan dokaz ludila u kome živimo, ali i pokazatelj da REM zapravo ne postoji i jedan od razloga zašto bojkotujemo ove nedemokratske izbore”, navodi se u saopštenju SzS.

Šta su rezultati REM-ovog monitoringa?

Treći presek izveštaja o nadzoru pružalaca medijskih usluga za period 11-15. maja 2020. pokazalo je da je od ukupno emitovanog vremena predizbornog programa, 15% bilo posvećeno Savezu za Srbiju, a 9% listi “Aleksandar Vučić – Za našu decu”, u koje nije uračunato medijsko pojavljivanje samog Aleksandra Vučića.

Praćeno je izveštavanje prvog programa Radio Televizije Srbije, RTV Pink, Hepi TV, TV B92, TV Prva, N1, Nova S, kao i oba programa Radio Televizije Vojvodine, Radio Beograd i Radio Novi Sad.

Od ukupno 9 sati i 40 minuta koliko je Savez za Srbiju prenošen u ovim medijima, 5 sati i 18 minuta je sa televizije N1 i jedan sat i 43 minuta sa televizije Nova S, ukupno 72% celokupnog vremena.

Od televizija sa nacionalnom frekvencijom, Savez za Srbiju je na RTS 1 od 11. do 15. maja imao 21 minut. Na svim ostalim kanalima, to vreme je bilo manje od 10 minuta. U pitanju je period štrajka glađu lidera Dveri Boška Obradovića, koji je zahtevao, između ostalog, gostovanje na RTS-u, ali je to odbijeno.

Jedna od obaveza koju je vladajuća stranka preuzela u toku prošlogodišnjeg dijaloga pod medijacijom Evropskog parlamenta bila je dopuna Saveta REM-a, koji je do tada radio u “krnjem sastavu”, sa pet od ukupno devet članova. Savez za Srbiju nije učestvovao u izboru novih članova.

Prema planu praćenja predizbornog programa donetog krajem prošle godine, REM prati prisustvo predizbornih aktera u redovnom informativnom programu, specijalnim emisijima i oglašavanju.