CEP: Potrošačka prava u Srbiji su ugrožena, potreban Zaštitnik potrošača

Potrošači

BEOGRAD – Srbija već 10 godina ima Zakon o zaštiti prava potrošača koji je harmonizovan sa pravilima Evropske unije, ali kao što to obično biva, ta pravila se nedovoljno primenjuju. Kako bi se ojačala prava potrošača potrebno nam je uvođenje institucije Zaštitnika potrošača, smatraju u Centru za evropske politike (CEP).

Iz CEP-a su naveli da postoje učestale nepoštene poslovne prakse kao što su sistematsko odbijanje reklamacije potrošača i nepravične ugovorne odredbe kojima se narušavaju interesi i prava potrošača.

Postojeći institucionalni model zaštite je neefikasan, a najviše problema postoji pravosuđu, gde bi potrošači trebalo da potraže pravdu kada je njihova reklamacija odbijena.

„Kada trgovac odbije reklamaciju potrošača, opravdano ili ne, prvi sledeći korak u zaštiti prava potrošača je sud. Međutim, pristup sudu je vrlo otežan, troškovi su često mnogo veći od vrednosti spora, parnice dugo traju, a odlikuje ih i velika pravna nepredvidljivost“, kaže Dušan Protić iz CEP-a, prenosi Danas.

Na osnovu dobrih iskustava koje su pružile institucije ombudsmana ili zaštitnika građana u Srbiji, što je zapaženo na osnovu ugleda i poverenja ovih institucija u javnosti, kao i spremnosti građana da im se obrate, u CEP-u smatraju da bi formiranje institucije Zaštitnika potrošača moglo ojačati zaštitu potrošačkih prava.

Iz CEP-a su naveli i da potrošački ombudsman već postoji u nekim članicama Evropske unije, što može biti iskorišćeno kao model za formiranje slične institucije u Srbije, kao i da bi ova institucija mogla da vodi postupke kolektivne zaštite potrošača i podnosi prijave sudijama za prekršaje za slučaj nepoštovanja naloga koje izdaje trgovcima.

Pored ovog modela, iz CEP-a poručuju da je moguće i jačanje ili proširenje nadležnosti postojeće Komisije za zaštitu konkurencije, jačanje vansudskog rešavanja sporova kroz osnivanje specijalizovane potrošačke arbitraže.

Koji su to još problemi koji muče potrošače u Srbiji bio predmet neformalne diskusije „Zaštita potrošača u Srbiji: Da li će EU standardi koristiti svima“, koju je CEP organizovao u saradnji sa Delegacijom EU u Srbiji u januaru ove godine, o čemu je naš portal pisao ovde. Takođe, organizacija zaštitu prava potrošača Efektiva, skoro je predstavila je ovog meseca svoju analizu koja se tiče zaštite prava potrošača u oblasti usluge od opšteg ekonomskog interesa na teritoriji grada Beograda i Pančeva, o čemu smo pisali ovde.

Podsećamo da je Zaštita potrošača i zdravlja na radu deo Poglavlja 28 u okviru pregovaračkog procesa o članstvu Srbije u Evropskoj uniji.