Poglavlje 1 – Sloboda kretanja robe
Sloboda kretanja robe je jedna od osnovnih sloboda jedinstvenog tržišta i cilj ovog poglavlja jeste uspostavljanje poštovanja ove ključne slobode.
Kako bi to bilo omogućeno prvo poglavlje se sastoji iz tehničkih propisa koji regulišu infrastrukturu kvaliteta. Oni obuhvataju tzv. harmonizovano područje koje se zasniva na direktivama starog pristupa ili direktivama „novog“ ili „globalnog pristupa“. Razlika je u tome što su direktivama „starog“ pristupa propisani tehnički zahtevi za proizvode poput motornih vozila, hemijskih, farmaceutskih i drugih prozvoda, dok se direktivama „novog“ pristupa regulišu zahtevi za proizvode kao što su mašine, liftovi, žičare i slično.
Osim harmonizovanog područja ovo poglavlje se osvrće i na neharmonizovano područje. Neharmonizovano područje predstavlja nacionalne propise država članica (zakonodavstvo) kojma se regulišu prizvodi koji su zakonito proizvedeni i stavljeni na tržište u jedoj zemlji članici, a mogu se slobodno kretati unutar jedinstvenog tržišta EU. Za ove proizvode važi načelo uzajamnog priznavanja koje proističe iz sudske prakse Evropskog suda pravde.
U ovoj oblasti se evropsko zakonodavstvo u potpunosti prenosi u domaće transponovanjem brojnih direktiva. Radi neometanog sprovođenja i ispravne primene pravnih tekovina EU, neophodno je razviti neophodne administrativne kapacitete u svakoj državi članici.
Saznaj višePredsednik pregovaračke grupe: Aleksandar Starčević, vršilac dužnosti pomoćnika ministra, Sektor za kvalitet i bezbednost proizvoda u Ministarstvu privrede
Koordinator radne grupe NKEU: Centar za evropske politike
Skrining otpočet | 17. jun 2014. |
Skrining završen | 12. septembar 2014. |
Izveštaj o skriningu | 13. mart 2015. |
Poglavlje otvoreno | – |
Poglavlje privremeno zatvoreno | – |
Izveštaj Evropske komisije 2019Srbija je umereno pripremljena za slobodno kretanje robe. Ostvaren je ograničen napredak usvajanjem sektorskog zakonodavstva kako bi se uskladilo sa pravnim tekovinama EU. Preporuke iz prethodnog Izveštaja Komisije nisu ispunjene. U narednom periodu, Srbija bi trebalo da usvoji akcioni plan za implementaciju pravnih tekovina EU i ukine prelazne odredbe iz pravnih dokumenata. Pored toga, trebalo bi da ojača svoje administrativne kapacitete za obavljanje tržišnog nadzora, da obezbedi odgovarajuće administrativne i nadzorne kapacitete u cilju sprovođenja Uredbe EU o registraciji, evaluaciji, autorizaciji i ograničavanju hemikalija (REACH).
|
Ocena napretka 2.5
Ograničeni napredak |