Poglavlje 14 – Transportna politika
Pravo EU, koje se odnosi na drumski transport pokriva različite socijalne, tehničke, fiskalne, bezbednosne zahteve, kao i one koji se odnose na zaštitu životne sredine. Cilj je da se promoviše efikasan prevoz putnika i robe i da se obezbede fer tržišni uslovi za transportne operatere.
Regulativa se odnosi i na železnički, vazdušni, unutrašnji vodni transport, kao i na pomorski saobraćaj.
Fokus regulative u železničkom saobraćaju jeste na liberalizaciji sektora i njegovom otvaranju prema konkurenciji, unapređenju bezbednosti transportne mreže i razvijanju železničke transportne infrastrukture.
U sektoru vazdušnog transporta, reguliše se pitanje pristupa tržištu, kao i bezbednost vazdušnog saobraćaja, a unapređuju se prava i obaveze putnika.
Što se tiče unutrašnjeg vodnog saobraćaja, regulativa prepoznaje ogroman potencijal ovog saobraćaja kao alternativnog vida prevoza robe i cilj su joj promocija i jačanje konkurentnosti unutrašnjeg vodnog transporta u transportnom sistemu, kao i njegovo uključivanje u kombinovane logističke tokove.
Članstvo u Evropskoj uniji omogućava povećanje bezbednosti transporta i bolju zaštitu putnika u svim vrstama saobraćaja. Rast konkurencije transportnog tržišta vodi do povoljnijih cena i boljeg kvaliteta usluga. U drumskom saobraćaju dobrobit je veća bezbednost saobraćaj na putevima i bezbednost prevoza opasnih materija, kao i uvođenje digitalnih tahografa. U železničkom saobraćaju je korist od fer pristupa tržištu i vidljivog sistema naplate infrastrukture, ali i pojednostavljenje procedura za izdavanje licence. U vazdušnom saobraćaju se poboljšava i regulativa u oblasti pružanja usluga u vazdušnoj plovidbi i upravljana vazdušnim prostorom. U unutrašnjem vodnom saobraćaju korist se donosi na uspotavljanje rečnih informacionih servisa, u okviru kojih se formiraju podsistemi za lociranje i praćenje borodva, za davanje elektronskih saopštenja brodastvu, kao i za elektronsko prijavljivanje putovanja.
Saznaj višePredsednica pregovaračke grupe: Tatjana Jovanović, Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture
Koordinator radne grupe NKEU: Trenutno ne postoji radna grupa NKEU zadužena za ovo poglavlje
Skrining otpočet | 16. decembar 2014. |
Skrining završen | 27. februar 2015. |
Izveštaj o skriningu | 17. novembar 2015. |
Poglavlje otvoreno | – |
Poglavlje privremeno zatvoreno | – |
Izveštaj Evropske komisije 2019Srbija je dobro pripremljena u ovoj oblasti. Dobar napredak je postignut tokom prethodnog periodu u oblasti reforme železnice, koja ostaje prioritet. U narednom periodu, Srbija treba da unapredi bezbednost na putu kako bi smanjila saobraćajne nesreće, implementira reforme za železnice uključujući i otvaranje tržišta, upravljanje infrastrukturom i praćenje tržišta, kao i jačanje kapaciteta regulatornog tela za železnice, poboljša održavanje puteva i pruga, i olakša procedure graničnog prelaza za železnički i drumski saobraćaj. |
Ocena napretka 4
Dobar napredak |