Poglavlje 28 – Zaštita potrošača i zaštita zdravlja
Ovo poglavlje podeljeno je na dva dela i odnosi se na politiku zaštite potrošača i politiku zaštite javnog zdravlja.
U oblasti zaštite potrošača pravne tekovine EU regulišu bezbednost potrošačke robe i zaštitu ekonomskih interesa potrošača u brojnim pojedinačnim sektorima. One podrazumevaju opšti okvir finansiranja i pravila koja regulišu zaštitu potrošača na nivou EU i nivou država članica. Uključuju i mere zabrane i pristup pravdi, kao i mere za poboljšanje saradnje vlasti država članica. Cilj je da se odstrane prepreke na tržištu i obezbedi integrisan ekonomski prostor, kako bi usluge i roba mogli da cirkulišu s istim standardima bezbednosti i kvaliteta. Takođe je neophodno i obezbeđivanje visokog nivoa zaštite prava potrošača. Dati okvir odnosi se i na opštu bezbednost potrošačkih proizvoda, kao što su opasne imitacije, odgovornost za proizvode sa nedostacima i EU sistem brzog uzbunjivanja.
U oblasti javnog zdravlja pravne tekovine EU odnose se na mere u vezi sa opštim okvirom finansiranja i mere za regulisanje te oblasti. Takođe se reglišu pitanja kontrole duvana, prenosivih bolesti, mentalnog zdravlja, prevencije zlopupotrebe droga.
Države članice treba da u svoje nacionalno zakonodavstvo transponuju date pravne tekovine EU. Time se omogućuje veći stepen bezbednosti proizvoda, ali i bolja zaštita potrošača i celokupno poboljšanje kvaliteta života.
Saznaj višePredsednica pregovaračke grupe: Vesna Kovač, državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija
Koordinator radne grupe NKEU: Centar za evropske politike CEP
Skrining otpočet | 4. decembar 2014. |
Skrining završen | 4. februar 2015. |
Izveštaj o skriningu | 15. jun 2016. |
Poglavlje otvoreno | – |
Poglavlje privremeno zatvoreno | – |
Izveštaj Evropske komisije 2019Srbija je umereno pripremljena u oblasti zaštite potrošača i zaštite zdravlja. Ostvaren je određeni napredak u ovoj oblasti usvajanjem Zakona o transplataciji ćelija i tkiva i Zakona o transplataciji ljudskih organa. Ipak, preporuke iz prethodnog izveštaja nisu ispunjene. U narednom periodu, Srbija treba da ojača administrativne kapacitete relevantnih organa za zaštitu potrošača, nadgledanje tržišta i sanitarnu inspekciju, kao i da ojača ukupne upravljačke kapacitete, ljudske resurse i finansijsku održivost javnog zdravstvenog osiguravajućeg fonda. |
Ocena napretka 3
Određeni napredak |