Poglavlje 32 – Finansijski nadzor
Poglavlje 32 sastoji se iz četiri glavne oblasti, a to su interna finansijska kontrola u javnom sektoru, eksterna revizija, zaštita finansijskih interesa EU i zaštita evra od falsifikovanja.
Interna finansijska kontrola u javnom sektoru obuhvata međunarodno priznate standarde i dobru praksu EU u pogledu interne kontrole u celom javnom sektoru i predstavlja sveobuhvatan koncept za podršku zemlji kandidatu pri poboljšanju njenog sistema unutrašnje kontrole.
Eksterna revizija se odnosi na funkciju vrhovne revizorske institucije koja je odgovorna Parlamentu. I interna finansijska kontrola u javnom sektoru i eksterna revizija odnose se na celokupan javni budžet, na prihode i rashode na centralnom nivou, uključujući i strana sredstva. Od zemlje kandidata, što se tiče eksterne revizije, se očekuje da primeni norme koje je definisala Međunarodna organizacija vrhovnih revizorskih institucija INTOSAI.
Ovo poglavlje takođe se bavi pitanjima koja se tiču zaštite finansijskih interesa EU.
Neophodna je operativna saradnja zemalja članica, koje moraju biti sposobne da sarađuju sa Evropskom komisijom i izveštavaju o svim sumnjivim slučajevima i neregularnostima, kao i zloupotrebama. Cilj takve saradnje jeste da obezbede zaštitu fondova EU, na najmanje onom nivou na kojem su zaštićeni nacionalni fondovi. Ovaj deo poglavlja sadrži i nekaznene aspekte evra od falsifikovanja, kao i osnivanje tela i postupaka za efikasnu borbu protiv falsifikovanja.
Saznaj višePredsednica pregovaračke grupe: Jelena Stojović, državni sekretar u Ministarstvu finansija
Koordinator radne grupe NKEU: Koalicija za nadzor javnih finansija
Skrining otpočet | 17. oktobar 2013. |
Skrining završen | 26. novembar 2013. |
Izveštaj o skriningu | 28. maj 2014. |
Poglavlje otvoreno | 14. decembar 2015. |
Poglavlje privremeno zatvoreno | – |
Izveštaj Evropske komisije 2019Srbija je umereno pripremljena u ovoj oblasti. Postignut je određeni napredak u oblasti interne finansijske kontrole i eksterne revizije. Potrebni su dalji napori za rešavanje upravljačke odgovornosti i jačanje funkcionisanje interne kontorole i eksterne revizije. Preporuke Komisije iz 2018. nisu u potpunosti implementirane i ostaju validne. U narednom periodu Srbija bi trebalo da implementira najmanje tri pilot projekta koji se odnose na upravljačku odgovornost u ključnim institucijama. Takođe, mora preduzeti neophodne mere kako bi osigurala da sistem za otkrivanje nepravilnosti radi u praksi, kako za fondove EU tako i za državni budžet. |
Ocena napretka 3
Određeni napredak |