fbpx
European Western Balkans
Izdvojeno

Potrebna je politička volja da se reši problem zagađenja vazduha u Srbiji

Najveće zagađenje vazduha uzrokovano je prekomernim emisijama suspendovanih čestica PM10 i PM2.5; Foto: Unsplash

BEOGRAD –  Srbija je u januaru poslala svoju pregovaračku poziciju Evropskoj komisiji i čeka se da Evropska komisija iskaže svoj stav u narednih nekoliko nedelja i da nastavi dijalog sa Srbijom o pitanju zaštite životne sredine, rekao je Antoan Avinjon, programski menadžer za životnu sredinu i borbu protiv klimatskih promena Delegacije Evropske unije, na panel diskusiji Kvalitet vazduha – od evropskog do lokalnog nivoa” koju je organizovao festival Green Fest u saradnji sa Koalicijom 27, uz podršku Delegacije Evropske unije.

Mirjana Jovanović, projektna menadžerka Beogradske otvorene škole, u ime Koalicije 27, rekla je da je u vezi sa zagađenjem vazduha u Srbiji najpre potrebno rešiti probleme energetike, zagađenja koja dolazi iz industrije i individualnih ložišta, a tek onda rešiti problem saobraćaja.

“Mere koje je Vlada donela u januaru nam nisu pomogle. Sada imamo priliku da pozovemo novu Vladu da pogleda u podatke institucija kao što je Agencija za zaštitu životne sredine i na osnovu podataka donese adekvatne instrumente i javne politike”, istakla je Jovanović.

Govoreći o potrebi za nacionalnom strategijom za zaštitu vazduha koja će doneti dugoročna i održiva rešenja rešenja, Avinjon je rekao da sama strategija neće rešiti problem, već da je potrebna politička volja i posvećenost sprovođenju strategije.

“Strategija može da vodi do usvajanja političkih mera, ali je uvek pitanje sprovđenja te strategije. Sprovođenje mora da se ubrza i bude efikasnije. Prvi nacrt strategije bi trebalo da bude spreman u novembru ili decembru”, rekao je Avinjon.

Dragan Nedeljković iz organizacije Protok 21 govorio je o saradnji svoje organizacije sa Železarom u Smederevu i poteškoćama u komunikaciji sa ovom kompanijom.

“Najveći problem je što se ne zna u čijoj je ona nadležnosti, da li je to nadležnost grada, države, ministarstva. Sva obećanja koja su nam data u zadnje dve godine su prekršena, svi rokovi su probijeni, a mi kao građani nemamo uvid u njihova interna merenja i u to šta se u Železari događanja”, rekao je Nedeljković.

Naglasio je da građani Smedereva nisu protiv Železare, već da traže da Železara radi u skladu sa zakonskim normama, te da za ovako velike sisteme važe neka posebna pravila, u poređenju sa manjim preduzetnicima.

“Kada je u pitanju nacionalna strategija, glavni izazov je kako da se sve te mere i preporuke spuštaju sa vrha na dole. Mnogo mera možemo da donesemo, ali nećemo biti sigurni da li to treba sami građani da sprovode, ili ministarstvo, agencija, lokalna samouprava ili neko treće resursno ministarstvo”, istakao je Nedeljković.

Jovanović je naglasila da strategija treba da se posmatra kao dogovor na nacionalnom nivou oko toga kakav problem postoji i kako treba da bude rešen.

“Spuštanje na lokal kroz akcione planove i obaveze koje će se preneti na jedinice lokalne samouprave treba da definišu ko, sa kojim novcem i u kom roku treba da reši problem, kao i koji su merljivi indikatori za to da li je problem rešen”, rekla je Jovanović.

Avinjon je rekao da će Evropska unija podsticati Srbiju i ceo Zapadni Balkan da se udalje od uglja i da dekarbonizuju svoju ekonomiju.

“Ja verujem u poboljšanja koja mogu da se postignu lokalno, ako jedan grad odluči da škole ili bolnice prebaci na energiju koja manje zagađuje i da se time poboljša energetska efikasnost grada, to je već napredak”, istakao je Avinjon.

Povezani članci

Šta je Individualni akcioni plan partnerstva Srbije i NATO-a?

EWB

Stanje atlantskih integracija na Balkanu

EWB

Najbrža od svih reformi: Kako spuštanje cenzusa krši Kodeks Venecijanske komisije

Aleksandar Ivković