fbpx
European Western Balkans
Izdvojeno Politika

RT Balkan ponovo pomaže vlastima u Srbiji diskreditovanjem nalaza stranih posmatrača o neregularnosti izbora

Aleksandar Vučić glasa na izborima u decembru 2023; Foto: FoNet

Verzija ruskog državnog medija na srpskom,  RT Balkan, priključila se ostalim provladinim tabloidima u napadu na međunarodne posmatrače koji su posmatrali izbore u Srbiji. U više tekstova koji su objavljeni nakon izbora, ovaj medij ukazuje da ocene međunarodnih posmatrača nisu objektivne, te da kritike dolaze samo jer se u Srbiji nije promenila vlast onako kako bi to Zapad voleo. Niti u jednom članku, RT Balkan ne spominje izveštaje domaćih posmatračkih misija o izbornim neregularnostima.

Najpre je portal 19. decembra objavio tekst pod naslovom „RT Balkan istražuje: Ko su (ne)dobronamerni posmatrači sa Zapada koji su kontrolisali srpske izbore?“. Portal dovodi u pitanje ocene OEBS/ODIHR-a jer navode: „koliko se ovakve ocene – bez ponuđenih konkretnih dokaza za teške optužbe koje su iznete – uopšte mogu prihvatiti kao objektivne i istinite?“.

U tekstu se sugeriše da posmatrači sa Zapada nisu objektivni i za to se uzima izjava šefa delegacije Parlamentarne skupštine Saveta Evrope, Stefana Šenaha, koji je u intervjuu za N1 kritikovao praksu vanrednih izbora. Međutim, portal RT Balkan tu izjavu tumači da Šenah smatra Srbima izbori nisu potrebni, „kao da oni o tome treba da odlučuju“.

„A Šenah i Grošelj bi valjda trebalo da znaju koje su potrebe Srba, jer i ranije su se tokom karijere bavili brigama ljudi sa ovih prostora, iako niko od tih ljudi nikada, nije na primer, glasao da im se takva dužnost poveri“, piše RT.

U tekstu se sugeriše da su kritike međunarodnih posmatrača oštre jer izbori nisu doneli ishod kakav su stranci očekivali.

„A pritom znamo da posmatrač Šenah toliko dobra želi Srbiji i njenoj državnoj politici da je član mreže ’Prijatelji Zapadnog Balkana’, pa je Srbiji ultimativno nudio i da uvede sankcije Rusiji. Što ona uporno odbija, pa bi Šenah mogao da ima i subjektivnog interesa da se takva politika promeni“, navodi RT.

Da su zamerke na regularnost srpskih izbora tu samo zato što se vlast nije promenila, RT Balkan piše i u tekstu objavljenom dan kasnije pod naslovom „Osporavanje srpskih izbora: Šta hoće Nemačka i Amerika?“. Da li Zapad ima opravdane zamerke na srpske izbore, ili je problem što rezultat nije kakav bi voleli“, piše ovaj portal.

Deo izjave poslanika Evropskog parlamenta, Vladimira Bilička iz poslaničke grupacije EPP, čija je pridružena članica SNS, da su izbori u Srbiji protekli glatko, ovaj ruski medij iskoristio je kako bi potrkrepio svoja pisanja o neobjektivnosti međunarodnih posmatrača. Iako je Bilčik samo dan kasnije dao novu izjavu u kojoj kaže da “potpisuje ono što je gospodin Borelj izjavio”, a to je da je EU “zabrinuta zbog velikog broja žalbi i neregularnosti”, RT Balkan nije preneo na svom portalu.

U objavljenim tekstovima takođe se ne objašnjava se uloga međunarodnih posmatračkih misija, ali ni važna činjenica da su oni izbore posmatrali na osnovu poziva predsednice Vlade Republike Srbije, Ane Brnabić. Podsećamo, mesec dana uoči decembarskih izbora, Srbija je uputila poziv direktoru kancelarije OEBS-a za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR).

Kako je ranije za European Western Balkans ocenio politikog Aleksandar Đokić, kremaljski mediji u Srbiji, puput RT Balkan i Sputnjika, više truda ulažu u promovisanje režima u Beogradu, nego onog u Moskvi. Dodao je da po pitanju Vučićevog režima ne postoje nikakva razmimoilaženja među kremaljskim medijima u Srbiji i državnim ili prorežimskim medijima u Srbiji.  “Za sve njih Vučić treba večno da ostane neprikosnoveni vladar”, rekao je tom prilikom Đokić.

RT Balkan – ruski državni medij na usluzi srpskim vlastima uoči izbora

Izbore u Srbiji obeležile su ozbiljne neregularnosti, zloupotreba javnih sredstava, medijska dominacija predsednika države Aleksandra Vučića, negativna kampanja i širenje straha, ocenila je Kancelarija za demokratske institucije i ljudska prava (ODIHR).

“To su ozbiljni problemi kojima se institucije moraju ozbiljno pozabaviti i istražiti ih, kako bi se u budućnosti stvorili fer izborni uslovi i snažnija demokratija u Srbiji”, saopšteno je tokom konferencije za medije u Beogradu 18. decembra.

Što se tiče neregularnosti tokom izbornog dana, iz ODIHR-a kažu da su primetili “grupno glasanje i narušavanje tajnosti glasanja”. “Videli smo ozbiljne neregularnosti, među kojima i kupovinu glasova”, rekli su predstavnici međunarodnih posmatrača.

Ističu i da oni nisu u poziciji da govore o tome da li bi izborni rezultati zbog tih neregularnosti mogli da budu dovedeni u pitanje, ali ističu da imaju preporuke u vezi sa tim, te da će ispratiti kako će vlasti u Srbiji postuptati u vezi sa tim preporukama.

Ni ocene domaćih posmatrača nisu ništa bolje. Posmatračka misija Crte ocenila je da su drastične zloupotrebe prava birača, zakona i institucija eskalirale na izborni dan.

“Izražavamo veliku zabrinutost u odnosu na kvalitet parlamentarnih izbora, odnosno njihovo udaljavanje od standarda za slobodne i poštene izbore. Zbog obima i vrsta izbornih zloupotreba u Beogradu zaključujemo da rezultati beogradskih izbora ne odražavaju slobodno izraženu volju birača koji žive u njemu”, navela je Crta.

Dodali su da su na pet procenata biračkih mesta za parlamentarne izbore i na devet procenata biračkih mesta za beogradske izbore zabeležene nepravilnosti koje su neposredno kompromitovale izborne rezultate na tim biračkim mestima.

Povezani članci

Šta bi makedonsko pristupanje NATO-u značilo za region?

Mateja Agatonović

EWB SCREENING / Miroslav Lajčak: Nema rokova za postizanje sporazuma Srbije i Kosova

EWB SCREENING

Srbija sve aktivnija u okviru NATO Programa “Nauka za mir i bezbednost”

Mateja Agatonović