Negativna kampanja protiv incijative “ProGlas” u provladinim medijima traje gotovo od 7. novembra kada je inicijativa pokrenuta. Osim izjava predstavnika vlasti koji inicijativu napadaju, u tekstovima provladinih medija svakodnevno se objavljuju i vesti kojima se diskredituju pojedinci koji su na bilo koji način podržali “ProGlas”.
Nakon što su kroz “toplog zeca” srpskih tabloida prošli pojedinci angažovani u inicijativi, u diskreditovanju “Proglasa” priključio se i ruski državni medij Raša tudej Balkan (RT) koji “istražuje” kakve su veze “ProGlasa” sa nevladinim organizacijama u Srbiji, Sorošem, CIA…
Analiza RT-a završila je na naslovnoj strani provladinog tabloida Informer, a tekst je u svom štampanom izdanju prenela i Politika. Tako je ruski državni medij u Srbiji ponovo priskočio u pomoć i vladajućem režimu i “otkrio” ko zapravo stoji iza inicijative “ProGlas”. Podsećamo, tokom prvog u nizu masovnih antivladinih protesta nakon majskih tragedija, RT Balkan pisao je da opozicione partije pokušavaju da iskoriste tragedije za promociju sopstvenih interesa.
U tekstu se navodi da iza cele incijative stoji nevladina organizacija “Građanske inicijative”, koja je kako piše RT u javnosti poznata kao jedna od prozapadnih nevladinih organizacija.
“Na listi donatora ove organizacije, uz ambasade Holandije, Velike Britanije, Norveške i Sjedinjenih Američkih Država, nalaze i Evropska komisija, Fridom haus, ‘Integra Kosovo’, Soroševska kosovska Fondacija za otvoreno društvo kao i njen ograna u ‘skraćenoj’ Srbiji, Savet Evrope, USAID… I, naravno, nezaobilazni NED, američka Nacionalna zadužbima za demokratiju koja je još od osnivanja dovođena u vezu sa delovanjem CIA”, navodi RT.
Dodaje da je tako kampanja u kojoj učestvuju brojni intelektualci “samo formalno nestranačka, a očigledno antirežimska”, a da iza svega stoji Amerika koje upravlja apstinentima preko nevladinih organizacija.
“Svodi se na čistu logiku – strankama koje podržavaju lakše je da pridobiju ljude koji ranije nisu glasali, nego da pokušavaju da glasače sa već oformljenim političkim preferencijama privuku na svoju stranu. Jednostavnije rečeno, teže je pristalicu SNS-a odvići od podrške toj partiji, nego nekog apolitičnog naterati da se zainteresuje za opciju koju oni podržavaju”, piše RT.
U ovom tekstu RT ne otkriva ništa što već nije poznato. Uključivanjem Amerikanaca, CIA-e, Soroša i stranih ambasada, RT Balkan na dobro poznat način targetira organizacije civilnog društva u Srbiji i inicijativu “ProGlas”.
Inicijativa “ProGlas” od početka je najavljena kao nestranačka inicijativa koja ima za cilj podizanje svesti o važnosti što veće izlaznosti na predstojećim izborima. Da spavači, odnosno apstinenti, treba da se probude i iskoriste svoje biračko pravo glavna je poruka svake tribine “ProGlasa”.
Ono što je takođe javno i poznato je da su se još početkom novembra, pre nego što je formalno predstavljena inicijativa “Proglas”, brojne aktivističke grupe ujedinile su se oko kampanje “Dokle više” koja poziva građane na masovni izlazak na izbore i čuvanje glasačkih kutija.
Deo te kampanje su i Građanske inicijative, a Maja Stojanović, diretorka ove organizacije, rekla je tokom predstavljanja kampanje “Dokle više” da se kampanjom pozivaju ljudi da daju svoj glas i što masovnije izađu na decembarske izbore.
Politikolog Aleksandar Đokić ocenjuje da kremaljski mediji u Srbiji, puput RT Balkan i Sputnjika, više truda ulažu u promovisanje režima u Beogradu, nego onog u Moskvi.
“Razlog za to je jednostavan, Margarita Simonjan, koja iz Moskve rukovodi obema državnim medijskim korporacijama, autsorsovala je upravljanje kremaljskim medijima u Srbiji porodici Trgovčević (majka urednica Sputnjika, ćerka urednica RT-a). Kada se radi o ljudima koji primarno žive u Srbiji, oni su primarno upućeni na Vučića, a ne na Putina, iako ih ovaj drugi formalno plaća”, navodi Đokić.
On dodaje da po pitanju Vučićevog režima ne postoje nikakva razmimoilaženja među kremaljskim medijima u Srbiji i državnim ili prorežimskim medijima u Srbiji. “Za sve njih Vučić treba večno da ostane neprikosnoveni vladar”, kaže Đokić dodajući da postoje razlike u izveštavanju ovih medija kada je reč o ratu u Ukrajini.
Prema njegovim rečima, trenutno stanje u srpskom društvu je takvo da se nekritički kao i pozitivno usvaja svaka informacija koja dolazi iz Rusije, dok se nekritički i negativno usvaja svaka informacija koja dolazi sa Zapada.
“Na taj način razmišlja biračko telo SNS-a, SPS-a i nacionalističkih partija, to je apsolutna većina biračkog tela. Pritom, konkretan uticaj ruskih, to jest kremaljskih, medija nije visok, prosto zato što mediji bliski režimu, naročito tabloidni, prenose istovetne antizapadne propagandne narative. Drugačije rečeno, kremaljski mediji ne mogu da se probiju na srpskoj sceni od režimskih”, zaključuje politikolog Aleksandar Đokić.
Koliko mediji i civilno društvo dobijaju novca od Evropske komisije tema je za pojedine medije, a posebno postaje korisna pred svake izbore u Srbiji. Neretko mediji bliski vlastima objavljuju i spiskove na kojima se vidi ko i koliko novca dobija iz Evropske unije ili njenih država članica, promovišući to kao veliko otkriće i raskrinkavanje, iako su to sve vreme javno dostupni podaci.
Ono što se u takvim tekstovima, kao i poslednjem koji targetira Građanske inicijative, je da je najveći korisnik stranog novca država Srbija i njene institucije.
Kako je EWB ranije pisao, u proteklih 18 godina poreski obveznici država članica EU donirali su preko 3,6 milijardi bespovratnih sredstava u različitim oblastima. Zahvaljujući IPA fondovima, država Srbija i njene institucije svake godine otprilike dobiju 200 miliona evra, što Srbiju čini najvećim primaocem evropskih sredstava u regionu.
Dok vlast optužuje nevladine organizacije, država dobija mnogo više novca od EU