Sem Fabrici sa studentima FPN-a: Evropske integracije vode do mira i demokratije

Sem Fabrici; Foto: Tanjug / Dragan Kujundžić

BEOGRAD – Šef Delegacije Evropske unije u Srbiji, ambasador Sem Fabrici, učestvovao je na Debati sa studentima Fakulteta političkih nauka u Beogradu povodom desetogodišnjice od podnošenja zahteva Srbije za članstvo u EU. Debatu su organizovali FPN i Evropski pokret u Srbiji, a tom prilikom predstavljene su i dve publikacije, „Evropa za mene“ i „EU Pojmovnik“.

„Rado bih čuo od studenata šta oni misle da je značaj evropskih integracija, za mene je to bolje obrazovanje, prilike za zapošljavanje i kvalitetan život, putovanja, ali pre svega, to je prostor mira i demokratije“, rekao je ambasador Fabrici na početku debate i dodao da se Delegacija EU trudi da pomogne studentima i obrazovanju u Srbiji.

Uz napomenu da u Uniju ne ulazi samo vlada, već i cela država i društvo, dodaje da kvalitet mora biti ispred brzine, jer i EU mora da se reformiše i to radi svakodnevno. Srbija takođe treba da izvede suštinske reforme. Kaže da su Srbija i Crna Gora najviše napredovale u odnosu na ostale kandidate. Ipak, pored koristi članstva, tu su i odgovornosti.

„Kada Srbija postane članica EU, ne znači da je proces završen. Tek tada predstoji rad, Srbija bi trebalo da pomogne Uniji u rešavanju finansijske, migrantske krize. Međutim, mi u EU imamo pristup i mehanizme da se suočimo sa ovim izazovima.“

Po pitanju odnosa Beograda i Prištine, Fabrici je oprezni optimista. Rezultat mora biti obavezujući sporazum u skladu sa međunarodnim pravom, kaže on. O dinamici priključenja govorila je i predsednica Evropskog pokreta u Srbiji Suzana Grubješić.

„Naš put u EU je ‘truckav’. Ako uspemo da uđemo 2025, to će biti tačno četvrt veka nakon demokratskih promena. Otvaranje 2 po 2 poglavlja nije tempo kojim ćemo stići do 2025, ali ako rešimo najveću prepreku – normalizacija odnosa između Beograda i Prištine, nadam se da će se tempo ubrzati“, kaže Grubješić.

Ona je navela da su istraživanja javnog mnjenja pokazala da postoji manjak informacija i dezinformacije o procesu priključenja, što je takođe i uzrok pada popularnosti podrške članstvu EU i dodala da je važno raditi na podizanju nivoa znanja o procesu pristupanja.

Debata je bila prilika i da se studentima predstave dve publikacije koje će im pomoći u razumevanju evropskih integracija.

Evropa za mene je zbornik radova nastalih nakon debata organizovanih u okviru projekta Evropa za mene, na teme od značaja za građane Srbije u procesu evropske integracije. Zbornik sadrži 59 tekstova stručnih autora, profesora Beogradskog i drugih univerziteta, istaknutih eksperata i istraživača u više od 15 oblasti društvenog života. Namenjen je studentima, istraživačima i svima zainteresovanima za proces pristupanja Srbije Evropskoj uniji i efekte reformi. Tekstovi u ovoj publikaciji nastali su uz finansijsku podršku Evropske unije.

EU Pojmovnik predstavlja jedinstveni resurs za temeljnije informisanje o Evropskoj uniji, razumevanje institucija i politika EU, istorijskim ličnostima, politikama i trendovima razvoja, evropskim tekovinama kao i odnosa između EU i Srbije u okviru pregovaračkog procesa. Pojmovnik sadrži 251 pojam i termin, a autori su stručnjaci iz Srbije koji su vredno radili na njemu skoro 2 godine. Namenjen je studentima, naučnim radnicima, državnim službenicima i novinarima, kao i svim građanima zainteresovanim za evropske integracije i funkcionisanje EU, a dostupan je u štampanoj i elektronskoj verziji.