fbpx
European Western Balkans
Društvo

Unaprediti izveštavanje o napretku u poglavljima 23 i 24

Logo koalicija prEUgovor; Foto: PrEUgovor

BEOGRAD – Koalicija prEUgovor saopštila je danas da pozdravlja odluku Pregovaračkog tima Vlade Srbije da objavi Izveštaj Evropske komisije (EK) o trenutnom stanju u poglavljima 23 i 24 za Srbiju, takozvani “non-paper”, ali ističe da je potrebno unaprediti izveštavanje o napretku u tim poglavljima.

Kako se navodi, dostupnost dokumenata iz pregovaračkog procesa je od ključne važnosti za informisanost građana, kao i uključenje svih aktera koji mogu da daju doprinos i najvažnije, uspeh i održivost reformi koje se sprovode.

“Ovo je posebno značajno u situaciji kada nedostaju pouzdani podaci, ili postoje, ali nisu javno dostupni, koji bi mogli da ukažu na stanje stvari u određenim oblastima. Ovo je ujedno i jedna od preporuka već na prvoj strani Izveštaja EK, gde se Srbija poziva da poveća pažnju i napore u oblasti pribavljanja statističkih podataka”, piše u saopštenju.

Dodaje se da “non-paper” pruža sliku o stanju u oblasti vladavine prava i ostvarenog napretka Srbije u drugoj polovini 2016. i naglašava da je ovo ujedno i jedini izveštaj EK koji se ove godine bavi Srbijom i ključnim oblastima vladavine prava, pošto se zbog nove dinamike izrade, Izveštaj o napretku ove godine ne objavljuje već je planiran za proleće 2018. godine.

“U izveštaju EK konstatuje da je Srbija sebi postavila ambiciozne rokove u akcionim planovima za poglavlja 23 i 24, te da je sprovođenje istih u ranoj fazi i pre svega se odnosi na izradu zakona, strategija, procena i analiza. U predstojećem periodu, fokus praćenja uspeha pomeriće se sa ocenjivanja zakonodavnog okvira na delotvornost reformi u praksi, kao i na kapacitete institucija za sprovođenje zakona”, piše u saopštenju.

Ističe se i da EK ukazuje i na prioritete na kojima Srbija treba dodatno da radi – dostupnost podataka, reforma pravosuđa, borba protiv korupcije, osnovna prava i borba protiv organizovanog kriminala.

Koalicija prEUgovor smatra da je sada pravo vreme da se izveštavanje o reformama unapredi u cilju što objektivnijeg sagledavanja situacije na terenu i što efektnijeg komuniciranja reformi koje Srbija sprovodi u okviru pregovora o pristupanju EU.

Dodaje se da je moguće mehanizam praćenja učiniti potpunijim i preciznijim ako se uzme u obzir da su primarni izvor informacija za non-paper izveštaji Vlade Srbije o ispunjenosti akcionih planova za Poglavlje 23 i Poglavlje 24.

“Sam non-paper ni u jednom trenutku se ne dotiče kvaliteta izveštaja Vlade Srbije, što bi usled identifikovanih manjkavosti i propusta bilo neophodno. Sadrži i nekolicinu faktičkih grešaka, koje pojedinačno gledano ne utiču na celokupnu ocenu stanja u većoj meri ali, zbirno uzevši, svedoče o problemima u procesu prikupljanja informacija i izveštavanju o sprovedenim aktivnostima”, piše u saopštenju.

Ovi propusti, kako se dodaje su takvi da navode na zaključak da je EK iz izveštaja Vlade Srbije preuzimala delove teksta bez dodatnog proveravanja.

Tipičan primer nekritičkog preuzimanja informacija, kako se dodaje je i u delu o korupciji i odnosi se na izveštaj Visokog službeničkog saveta koji sadrži “analizu odredaba i primene” Kodeksa ponašanja državnih službenika, ali ne i generalna analiza primene ovog akta i njegovih efekata.

U oblasti suzbijanja i sprečavanja trgovine ljudima, je navedeno da Centrom za zaštitu žrtava trgovine ljudima (CŽTLJ) upravlja “jedna nevladina organizacija” što je, kako se ističe, netačno jer je ova institucija zapravo ustanova socijalne zaštite u nadležnosti Ministarstva za rad, zapošljavanje, boračka i socijalna pitanja.

“Non-paper se nije osvrnuo i na činjenicu da CŽTLJ ne sarađuje u dovoljnoj meri sa organizacijama civilnog društva, čime direktno ugrožava prava žrtava trgovine ljudima. U dokumentu je na istoj strani navedeno i da je nadležnost za vođenje istrage u predmetima vezano za trgovinu ljudima najzad izmeštena iz granične policije i preneta na kriminalističku policiju, međutim, taj proces je još uvek u toku i nije okončan”, navodi se.

U saopštenju piše i da “non-paper” ne sadrži informacije o svim reformskim koracima koji se u preduzimaju u okviru primene akcionih planova za poglavlja 23 i 24, i da je kritičan primer organizaciona reforma policije, koja je u Akcionom planu za poglavlje 24 opisana samo u uvodu dokumenta, a o predviđenim aktivnostima se ne izveštava, za razliku od svih ostalih mera.

Dodaje se i da Akcioni plan ne navodi nosioce aktivnosti, neophodna sredstava i načine provere da li je najavljena promena postignuta.

Koalicija prEUgovor podseća da je neophodno u što većoj meri učiniti dostupnim javnosti statističke podatke i dokumenta iz procesa pregovora o pristupanju EU, jer, kako se navodi u saopštenju, jedino je na taj način, kroz ujednačene podatke i javno proverljive izvore, moguće voditi konstruktivan dijalog o dometima reformi.

Povezani članci

EWB panel “Antizapadni narativi na Zapadnom Balkanu – Koliku pretnju predstavljaju evroatlantskim integracijama” na Beogradskom bezbednosnom forumu!

EWB

Konvent: Cenite informacije koje dolaze od civilnog društva

EWB

Kampanja “JA u centru pažnje”

EWB