BEOGRAD – Naslovne strane novina u Srbiji uglavnom su okupirane političkim temama nastalim bez obzira na delovanje političkih aktera, dok je primetan trend pozitivnog pisanja o Ruskoj Federaciji, a negativnog o Evropskoj uniji, pokazao je najnoviji Kvartalni Medijametar.
Kako su na današnjoj konferenciji za medije objasnili autori Medijametra, koji obuhvata period januar-mart ove godine, kada se odvijala predsednička izborna kampanja, na naslovnicima dnevnih novina našla su se 2.403 teksta, pre svega iz sfere politike, društva i ekonomije.
Medijska analitičarka Danica Laban istakla je da su istraživači uočili da povod za teme više dolazi iz redakcija, a manje od političara vlasti ili opozicije.
“Više povoda se osmišljava u redakcijama, nego što nastaje delovanjem aktera na političkoj sceni. Ta fikcija i interpretacija dominira u načinu na koji nastaju tekstovi”, ukazala je Laban.
Ona je dodala da je najzastupljenija tema na srpskim naslovnicima politički život u našoj zemlji, pa se tako 73 odsto njih odnosilo na predsedničke izbore, što je čak 778 tekstova.
“Mediji su uglavnom u neutralnom kontekstu izveštavali o toj temi, osim Informera, koji je tri četvrtine tekstova pisao u negativnom vrednosnom kontekstu”, rekla je Laban.
Iako je očekivanje da izveštaji u najvećoj meri budu izbalansirani, Laban ukazuje da je slika zapravo drugačija, pošto balans ima svega jedna četvrtina objavljenih izveštaja.
Srpski mediji imaju trend pisanja, pre svega, pozitivnih tekstova o Ruskoj Federaciji, a negativnih o Evropskoj uniji, dodala je Laban, iako, kako je rekla, u prethodnom kvartalu te teme nisu bile među prvih deset kojima su se novine bavile.
“Ali način na koji mediji tretiraju te teme je jednak iz kvartala u kvartal. Dominiraju pozitivni tekstovi o Rusiji. Ovog puta ima nešto manje negativnih koji se odnose na EU, ali generalno, to je trend, da ima mnogo više pozitivnih koji se odnose na Rusiju”, primetila je Laban.
Od pojedinačnih tema, najviše pozitivnih tekstova napisano je o Rusiji, 47,62 odsto, čak 10 puta više nego o Evropskoj uniji – 4,88 odsto.
Takođe, na naslovnim stranama dnevne štampe i dalje se izrazito negativno izveštava o regionalnim odnosima, javnost se stalno podseća na sukobe i nerešena pitanja.
Čak petina svih tekstova o regionu je negativno konotirana, a najveći procenat negativnih tekstova ponovo imaju “hrvatske vlasti”.
Istraživanje, koje će sutra biti predstavljeno javnosti, obuhvatilo je tekstove sa naslovnih strana dnevnih novina Politika, Večernje novosti, Blic, Danas, Kurir, Alo! i Informer, te nedeljnika Vreme, NIN, Novi Magazin, Nedeljnik i Pečat.