NOVI SAD – Mediji u svojim tekstovima imaju predrasude i negativan stav o NATO, na to najviše utiče činjenica da je Alijansa bombardovala Srbiju 1999. godine, a gotovo isti negativan stav imaju i prema SAD, dok je, s druge strane, izražen pozitivan stav prema Rusiji.
To je zaključak istraživanja agencije Ninamedia o tome “Kako su srpski mediji pisali o terminima SAD, NATO, Rusija i EU”, koji je u sredu predstavljen u Novom Sadu, u organizaciji Atlantskog saveta Srbije.
Navodi se da je istraživanje pokazalo da televizija i novine nemaju veliki uticaj na stav građana o SAD i NATO, dok radio i društvene mreže najviše utiču na građane da izgrade pozitivan stav prema NATO.
Na prezentaciji je rečeno da je situacija u medijima veoma komplikovana, da postoji oko 2.000 medija u Srbiji, 200 od tog broja su štampani, a opštu atmosferu prema NATO stvara 10 tabloida, „koji svaki treći dan predviđaju rat“.
„Broj vesti o NATO raste, ali je Alijansa i dalje negativno predstavljena u medijima u Srbiji. Možemo da zaključimo da i dalje postoje mediji koji će da bombarduju javnost negativnim vestima o Alijansi i uprkos mirovnim misijama. Ipak, s druge strane, mi smo svesni da imamo još mnogo posla na jačanju saradnje sa Srbijom. Mediji, koji negativno izveštavaju o NATO i SAD, to nikada neće prestati da rade i mi njihovo mišljenje nikada ne možemo promeniti”, rekao je ambasador SAD u Srbiji Kajl Skot, koji je prisustvovao prezentaciji.
Ambasador Kraljevine Norveške u Srbiji Arne Sanes Bjornstad kaže da je pred NATO izazov s kojim se mora suočiti i pokušati da ispravi sliku koju građani Srbije imaju o Severnoatlantskoj Alijansi.
„Ono što se desilo 1999. godine potpuno je dominantno kada je reč o tome kako Srbi vide NATO. To jeste vojni savez, ali on uključuje i mnogo više od toga, a to je saradnja u pogledu tehnologije i njegova humanitarna uloga. NATO je velika porodica transatlanskih i evropskih zemalja. Lakše je objaviti naslov o bombardovanju nego o tehnološkoj saradnji, to nam je jasno, ali ipak treba da radimo na tome da tome da širimo sliku šta je NATO i koliko interesa Srbija može imati od saradnje sa Alijansom. Naše je da pomažemo Srbiji, a mediji će izveštavati tako kako izveštavaju“, rekao je ambasador Norveške.
Zamenik direktora Radio Televizije Srbije Milivoj Mihajlović smatra da su građani Srbije imali bolju sliku o NATO i SAD pre 12 godina, nego danas.
„Mediji stalno između NATO i SAD postavljaju Rusiju, a to je veštačka postavka stvari. Mi, na neki način, kao jedna mala država, tu stojimo kao između čekića i nakovnja, između dve velike sile. Ako želimo da ostvarimo svoje interese, to moramo da uskladimo sa i jednima i drugima. To je put kojim treba da menjamo ovu situaciju većinskog nepoverenja prema NATO i SAD, a mediji ne bi trebalo da traže dobre vesti, već da prenose tačne“, rekao je Mihajlović.
Milan Mišić, spoljnopolitički komentator, naveo je da se “tabloidi na svojim naslovnim stranama oslanjaju isključivo na šok i čuđenje, a njihovi tekstovi su kombinacija politike i pornografije”.
“Svaki dan na naslovnim stranama možemo čitati šokantne naslove o bezbednosti Srbije, teorije zavere protiv Srbije od NATO, SAD i zapadnih zemalja, a potom o najnovijim detaljima iz rijaliti programa. Glavna poruka naslovnica tabloida je da SAD i NATO žele da nas unište, a Putin i Rusija da nas brane, a to nema nikakve veze sa zvaničnom politikom Srbije”, rekao je Mišić.