BEOGRAD – Ministarstvo zaštite životne sredine bi u svojim obraćanjima trebalo da se oslanja na zvanične podatke, koji pokazuju da se saobraćaj ne može smatrati glavnim uzrokom zagađenja vazduha, saopštila je Koalicija 27.
U saopštenju Ministarstva povodom svetskog dana čistog vazduga 3. novembra je skrenuta pažnja na prekomerno zagađenje vazduha u Srbiji, a kao uzrok označen je prekomeran saobraćaj.
“Sada je i više nego jasno da je saobraćaj, njegova visoka učestalost, automobili i vozila sa zastarelim motorima, dramatično prisutni zagađivač, neprijatelj našeg zdravlja i da je zadnji čas da svi toga postanemo svesni”, saopštilo je Ministarstvo.
U reakciji na Saopštenje, Koalicija 27, platforma za učešće civilnog društva u procesu usvajanja standarda i vrednosti EU u oblasti zaštite životne sredine, podržala je napore da se podstakne najširi krug javnosti na odgovorno ponašanje prema životnoj sredini
“Pohvalno je i što Ministarstvo ukazuje da je razvoj održivih oblika urbane mobilnosti neophodan za održivi razvoj gradova”, stoji u saopštenju Koalicije 27.
Međutim, takođe se ističe da je u 2018. godini kvalitet vazduha zvanično bio ocenjen III kategorijom (prekomerno zagađen vazduh) u Beogradu, Kraljevu, Valjevu, Kragujevcu, Subotici, Sremskoj Mitrovici, Pančevu, Užicu, Smederevu i Kosjeriću. U svim ovim mestima uzrok prekomernog zagađenja bile su suspendovane čestice PM10 i/ili PM2,5.
“Doprinos drumskog saobraćaja je bio po 6% za obe navedene zagađujuće materije, dok je većina emisija dolazila iz toplana snage manje od 50 MW i individualnih ložišta (57% za PM10 i 75% za PM2,5)”, ukazuje Koalicija 27.
Kada je reč o zagađenju oksidima sumpora, dominantni izvor emisija u 2018. godini bila je proizvodnja električne i toplotne energije – čak 91%, naglašava se u saopštenju.
“Sektor proizvodnje električne i toplotne energije takođe je imao najveći udeo u ukupnim emisijama azotnih oksida – 49%, dok je drumski saobraćaj bio na drugom mestu sa doprinosom od 23%. U skladu sa podacima Agencije za zaštitu životne sredine o izvorima zagađujućih materija, saobraćaj se ne može smatrati osnovnim uzrokom zagađenja suspendovanim česticama PM10 i PM2,5″, navodi se.
Pročitajte još: Kakav vazduh udišemo?
Koalicija 27 zaključuje da su ovo zvanični podaci Agencije za zaštitu životne sredine, te poziva Ministarstvo zaštite životne sredine da se u svom obraćanju javnosti oslanja na njih ili da, ukoliko raspolaže drugačijim podacima, takve podatke podeli sa javnošću kako bi nam svima bili dostupni.