BEOGRAD – Istraživanje Fondacije Konrad Adenauer o medijima u Jugoistočnoj Evropi, koje je obuhvatilo Srbiju i još devet zemalja regiona, pokazalo je da državnim i privatnim medijima veruje manje od 27 odsto ljudi u Srbiji. Ipak, zbirni podaci pokazuju najveće poverenje u državnu televiziju, kojoj ne veruje 33 odsto ispitanika.
Srbija prednjači u regionu po nepoverenju u TV stanice, pa tako 81 odsto građana ne veruje informacijama koje plasiraju televizijske stanice u privatnom vlasništvu, dok 67 odsto nema poverenja u javni servis RTS. Nepoverenje u državne medije veće je među visoko obrazovanim stanovništvom. Čak 80 odsto fakultetski obrazovanih ispitanika veruje da je RTS pod jakim političkim uticajem.
Slično je u drugim zemljama Jugoistočne Evrope, pa tako gotovo 64 odsto ispitanika u Albaniji, Bosni i Hercegovini, Bugarskoj, Crnoj Gori, Hrvatskoj, Kosovu, Moldaviji, Rumuniji, Severnoj Makedoniji deli ovo razmišljanje.
Prema opštim podacima, najniže je poverenje u elektronske medije, koje 71,5 odsto ispitanika smatra nedovoljno objektivnim.
Istraživanje Međunarodnog republikanskog instituta (IRI), koje je u saradnji sa Ipsos-om sprovedeno u novembru prošle godine, pokazalo je da 49 odsto većinu dnevnih društvenih i političkih vesti dobija sa javnog servisa – televizije i radija. U okviru istog istraživanja, najviše građana odgovorilo je da ima poverenja u prvi program RTS-a (36 odsto).
Prema podacima KAS-a, 68 odsto građana slaže se da je javni servis važan za demokratiju. Analiza istraživanja pokazala je da je u 21 odsto programa RTS-a prisutna vladajuća Srpska napredna stranka, dok na stručnjake odlazi 4.6 odsto vremena.
Istraživanje CeSID-a o medijskim navikama i potrebama publike u Srbiji, sprovedeno tokom februara i marta ove godine, pokazalo je da 39 odsto građana ne veruje medijima, dok svega 23 odsto delimično ili potpuno veruje javnim glasilima, preneo je list Danas. Prema podacima CeSID-a, svaki četvrti ispitanik kao najveći problem medija u Srbiji vidi lažne vesti.
Trećina građana na obraća pažnju na izvore medijskog sadržaja, iako su ispitanici naveli da prepoznaju u medijima da ima mnogo lažnih vesti i dezinformacija.
“Stožeri medija su nezavisnost, kredibilitet, relevantnost i transparentnost. Bez nezavisnog izveštavanja nema ni kredibilnosti. Ako nema kredibilnosti, gledaoci se otuđuju od medijskih sadržaja”, poručuje KAS u svom istraživanju.
KAS podseća da je nova “Medijska strategija 2018-2023”, završena u decembru prošle godine, nije zadovoljila očekivanja predstavnika medija i novinara u Srbiji, dok su predstavnici Evropske unije takođe izrazili skeptičnost prema tekstu strategije, zbog čega ona još uvek nije finalizovana.
KAS ocenjuje da RTS još uvek ne ispunjava u potpunosti svoje obaveze kada su u pitanju informacije o društveno ugroženim grupama i etn kim manjinama. Takođe, zaključak je istraživanja, nezavistan i objektivan informativni program na javnom servisu Srbije još uvek nije dostupan.