fbpx
European Western Balkans
Društvo

Koalicija 27: Najveći zagađivač vazduha su toplane i ložišta, a ne saobraćaj

Foto: Pixabay

BEOGRAD – Ministarstvo zaštite životne sredine bi u svojim obraćanjima trebalo da se oslanja na zvanične podatke, koji pokazuju da se saobraćaj ne može smatrati glavnim uzrokom zagađenja vazduha, saopštila je Koalicija 27.

U saopštenju Ministarstva povodom svetskog dana čistog vazduga 3. novembra je skrenuta pažnja na prekomerno zagađenje vazduha u Srbiji, a kao uzrok označen je prekomeran saobraćaj.

“Sada je i više nego jasno da je saobraćaj, njegova visoka učestalost, automobili i vozila sa zastarelim motorima, dramatično prisutni zagađivač, neprijatelj našeg zdravlja i da je zadnji čas da svi toga postanemo svesni”, saopštilo je Ministarstvo.

U reakciji na Saopštenje, Koalicija 27, platforma za učešće civilnog društva u procesu usvajanja standarda i vrednosti EU u oblasti zaštite životne sredine, podržala je napore da se podstakne najširi krug javnosti na odgovorno ponašanje prema životnoj sredini

“Pohvalno je i što Ministarstvo ukazuje da je razvoj održivih oblika urbane mobilnosti neophodan za održivi razvoj gradova”, stoji u saopštenju Koalicije 27.

Međutim, takođe se ističe da je u 2018. godini kvalitet vazduha zvanično bio ocenjen III kategorijom (prekomerno zagađen vazduh) u Beogradu, Kraljevu, Valjevu, Kragujevcu, Subotici, Sremskoj Mitrovici, Pančevu, Užicu, Smederevu i Kosjeriću. U svim ovim mestima uzrok prekomernog zagađenja bile su suspendovane čestice PM10 i/ili PM2,5.

“Doprinos drumskog saobraćaja je bio po 6% za obe navedene zagađujuće materije, dok je većina emisija dolazila iz toplana snage manje od 50 MW i individualnih ložišta (57% za PM10 i 75% za PM2,5)”, ukazuje Koalicija 27.

Kada je reč o zagađenju oksidima sumpora, dominantni izvor emisija u 2018. godini bila je proizvodnja električne i toplotne energije – čak 91%, naglašava se u saopštenju.

“Sektor proizvodnje električne i toplotne energije takođe je imao najveći udeo u ukupnim emisijama azotnih oksida – 49%, dok je drumski saobraćaj bio na drugom mestu sa doprinosom od 23%. U skladu sa podacima Agencije za zaštitu životne sredine o izvorima zagađujućih materija, saobraćaj se ne može smatrati osnovnim uzrokom zagađenja suspendovanim česticama PM10 i PM2,5″, navodi se.

Pročitajte još: Kakav vazduh udišemo?

Koalicija 27 zaključuje da su ovo zvanični podaci Agencije za zaštitu životne sredine, te poziva Ministarstvo zaštite životne sredine da se u svom obraćanju javnosti oslanja na njih ili da, ukoliko raspolaže drugačijim podacima, takve podatke podeli sa javnošću kako bi nam svima bili dostupni.

Povezani članci

Joksimović otvorila Sajam projekata EU

EWB

NKEU: Zabrinutost da će veći fokus EU na spoljnu politiku ugroziti praćenje napretka u vladavini prava

EWB

Civilno društvo poziva EU da ne sarađuje sa režimom u Srbiji i podrži demokratske aktere

EWB